Creaza  lucrul mecanic necesar deplasarii autovehiculului si este sursa  de energie pentru  celelalte componente  auxiliare: sistemul  de ungere, sistemul  de racire, generatorul  de curent (alternatorul) care incarca acumulatorul  (bateria) masinii  si alimenteaza instalatia electrica a masinii, compresorul  sistemului de aer  conditionat si pompa de presiune a mecanismului servodirectiei.
   Motorul cu ardere interna transforma energia termica care se obtine la arderea combustibilului in energie mecanica.

Exista doua tipuri de motoare cu ardere interna:
--  motoare cu aprindere prin scanteie MAS - foloseste drept combustibil benzina care se aprinde de la scanteia produsa de bujie.
--  motoare cu aprindere prin compresie MAC - foloseste drept combustibil motorina pulverizata care se autoaprinde prin compresie
Sistemul de Rulare si Franare
Partile componente  ale motorului:
    Mecanismul  motor (mecanismul biela-manivela) are rolul de a transforma  miscarea liniara  (sus-jos) a pistonului  in cilindru in miscare  de rotatie continua a  arborelui cotit.
      Pistonul este un element care se misca liniar intr-un cilindru umplut cu amestec carburant sub presiune.
    Mecanismul  de distributie - ansamblu  de piese care asigura  umplerea cilindrilor  cu amestec carburant si  aer si apoi  evacuarea gazelor  arse.
In componenta ansamblului intra: arborele cu came, tacheti, tija impingatore, culbutori, supape si arcuri de supapa.
     Axul cu came este actionat de arborele cotit al motorului prin intermediul curele de distributie.
     Camele de pe arbore comanda deschiderea supapelor care sunt mentinute inchise de arcuri puternice.
     Tachetul transmite miscarea de al came la supape fie direct, fie prin itermediul tijei impingatoare.
Mecanismul  de distributie:
    Instalatia de alimentare  cu combustibil - la motoarele  cu aprindere prin  scanteie (MAS) se folosesc  doua sisteme:
- cu injectie  - carburantul este  aspirat din rezervor  de catre pompa de combustibil din rezervor  printr-un filtru  si este introdus  in cilindrii sub presiune  folosind pompa  de injectie si injectoare.
Injectorul introduce si pulverizeaza combustibil in camera de ardere a cilindrului. Amestecul benzina+aer se face in cilindrii.
- cu carburator  - pompa trimite  combustibilul in carburator. Carburatorul are rolul  de a "doza" cat aer  si cat combustibil  intra in galeria de admisie  unde se face amestecul  benzina si aer.
Instalatia de ungere:
    - pentru  a reduce frecarea dintre  piston si cilindru  datorita fortelor  laterale care apar  in timpul functionarii, pistonul trebuie  lubrifiat. Prin  formarea unei pelicule continue de lubrifiant  intre piesele  aflate in miscare  se micsoreaza frecarea  si implicit uzura  pieselor. De asemnea  prin intermediul  uleiului se elimina  partial caldura rezultata  in urma frecarii.
     Uleiul este absorbit din baia de ulei a motorului de pompa de ulei actionata de motor si trimis sub presiune in toate locurie in care apare frecarea.
Caracteristici ale uleiului: vascozitatea, variatia vascozitatii cu temperatura,punctul de congelare, spumare, volatilitate.
Instalatia de racire:
- la temperaturi  foarte mari uleiul folosit la ungere se arde si aici apare  rolul sistemului  de racire care preia  o parte din caldura  dezvoltata prin  arderea combustibilului.
    Lichidul de racire trebuie sa mentina temperatura motorului intre anumite limite independent de temperatura mediului ambiant. Racirea insuficienta duce la supraincalzirea motorului si arderea unor piese. Pe de alta parte, temperaturile joase de afara pot dauna functionarii motorului in parametrii normali.
    Ca lichid de racire se poate folosi apa dar apar dezavantaje ca: inghetul pe timp de iarna (poate apare fisurarea cilindrilor), depunerea de saruri minerale pe peretii sistemului de racire (nu se mai transmite caldura). Pentru a evita aceste lucruri se utilizeaza antigelul - un amestec de apa distilata cu alcool si glicerina.
    Circuitul de racire este format din: pompa de apa, care recircula lichidul din instalatie, radiatorul de racire cu ventilator, vasul de expansiune, care permite dilatarea lichidului.
    Prin radiator lichidul de racire cedeaza in mediul ambiant o parte din caldura preluata de la motor.
    Pompa de lichid care realizaeaza circulatia lichidului este actionata cu cureaua de distributie de arborele cu came.
    Ventilatorul asigura circulatia aerului prin radiator porneste in functie de temperatura lichidului de racire.
    Termostatul are rolul de inchide sau de a deschide circuitul de racire. Cand motorul este rece, acesta inchide trecerea lichidului spre radiator.
    Vasul de expansiune preia volumul de lichid rezultat din dilatarea lichidului de racire. Este legat de radiator printr-un furtun.
Sistemul de pornire:
     Instalatia  de aprindere (numai  la MAS) are rolul de a furniza  spre sfarsitul  cursei de compresie  a carburantului o scanteie  electrica capabila  sa aprinda amestecul din camera de ardere.
    Este alimentata de baterie si este alcatuita dintr-o bobina de inductie, un ruptor-rotor, bujii si condensator.
    Curentul de joasa tensiune de la baterie este transformat de bobina in curent de inalta tensiune si trimis catre bujii.
    Condensatorul ajuta la evitarea aparitiei scanteilor intre contacte.
    Bujia este elementul care produce scanteia. Se compune dintr-un corp metalic, o izolatie ceramica si doi electrozi.
     Este  un ansamblu de organe  care are rolul de a prelua  miscarea de la motor, a modifica  turatia si de a o distribui catre  rotile autovehiculului. Cuprinde: ambreiajul, cutia de viteze, diferentialul si  arborii planetari.
Definitie
Ambreiajul
    Ambreajul cupleaza  sau decupleaza  temporar motorul  de cutia de viteze, implicit de restul transmisiei.La  ambreiajul mecanic  forta de la pedala  se transmite rulmentului  de presiune prin  intermediul unor  parghii.
     Cand pedala de ambreiaj este ridicata placa de presiune apasa discul de frictiune si miscarea se transmite de la motor catre cutia de viteze si invers.
     Cand se apasa pedela de ambreiaj furca impinge rulmentul de presiune, iar placa elibereaza discul de frictiune care pierde contactul cu motorul.
    Cutia de viteze este  un reductor de rotatie  a motorului. Aceasta  modifica forta de tractiune sau  viteza cu ajutorul  unor roti dintate  de diametre diferite. De raportul dintre  numerele de dinti  sau dintre diametre depinde variatia vitezei sau a puterii. Cu cat raportul de transmisie  (diferenta intre  diametre) este mai mare, cu atat viteza rotilor este mai mica, dar creste puterea autovehicululi  (astefel raportul  maxim este in treapta  I de viteza).
     Prin montarea unui pinion suplimentar, montat pe un arbore separat, devine posibil mersul inapoi al vehiculului fara a inversa miscarea de rotatie a motorului.
     Tot cutia de viteze, prin decuplarea rotilor de ax, face posibila imobilizarea autovehiculului in timp ce motorul functioneaza.
Cutia de Viteze:
Diferentialul:
    Diferentialul este  un mecanism ce  permite rotilor  motoare sa se roteasca independent una  fata de cealalta, lucru necesar in viraje unde roata exterioara parcurge o distant mai  mare decat cea din interiorul virajului.
-- Frana de serviciu (pedala de frana) - este un circuit hidraulic(lichid de frana) servo-asistat
-- Frana de ajutor (frana de mana) - are rolul de a mentine autovehiculul imobilizat pe o panta.
Sistemul de Franare si Suspensia
Frana  cu disc contine urmatoarele componeste :
- pompa de frana
- conducte
- etrier
- placute de frana
- discul de franare  al rotii.
Suspensia:
Frana cu tambur contine urmatoarele piese:
- pompa de frana
- conducte
- cilindru  cu pistoane
- saboti  cu ferodouri
- tamburul  rotii.
    Denivelarile  drumurilor determina  rotile sa efectueze  miscari pe verticala, miscari care se transmit caroseriei.

    Arcurile  fac legatura  elastica dintre  caroserie si roti. Cand roata ajunge la un obstacol ea urmeaza profilul drumului, dar caroseria ramane la acelasi nivel, diferenta fiind preluata de arc
     Amortizoarele  inlatura oscilatiile  caroseriei.
Amortizorul hidraulic de la automobile transforma energia cinetica data de oscilatii in caldura prim frecarea masei lichidului din cilindrul amortizorului.
2010 (c) Scoala de Soferi DOMA Import Export s.r.l.
SCOALA DE SOFERI
Elemente Mecanica Generala
s.c. DOMA Import Export s.r.l.
                         SCOALA DE SOFERI

Adresa
str.Ferdinand , nr. 62
Ramnicu Valcea
Valcea

Telefoane:
Tel:   0744 25 25 25
Tel:   0745 99 71 99
Tel:   0350 40 75 82
Fax:  0350 40 75 82

e-Adresa:
email : domaimportexport2007@yahoo.com

       sau prin FORMULARUL de contact



Free Web Hosting